Snusbolaget har siktet inställt på Europa

Förra året var tobaksbranschen den bransch som ökade mest inom e-handel och den största anledningen till den ökningen är expanderingen och framgången hos Snusbolaget. Förra året blev omsättningen över 500 miljoner kronor och nu tar Snusbolaget sikte på Europa skriver ehandel.se

– Vi hade en extremt stark tillväxt under 2018 och kan redan nu se att 2019 har börjat i samma stil, säger Snusbolagets vd Gavin O’Dowd till Ehandel.se.

Merparten av Snusbolagets omsättning står Sverige för, där vi på Reach Logistics är deras logistikpartner och sedan ungefär ett år tillbaka är Snusbolaget även verksamt utanför sin hemmamarknad. Bolagets första expansion gick till Norge och för ett halvår sedan följde Schweiz.

– Sedan de flyttade hit i oktober 2016 så har vi sett en ökning på över 200% och att få vara en del i deras framgångssaga är något vi är stolta över här på Reach Logistics. Det är även ett kvitto på att vår vision om att skapa förutsättningar för tillväxt hos våra kunder funkar bra, säger Johan Klippinge, marknadsansvarig på Reach Logistics.

Vill förändra nikotinindustrin

Det här året planerar Snusbolaget att expandera till fler europeiska marknader. Företaget har tagit fram en global plattform och kommer att lansera den i Storbritannien som första land.
– Vi har tittat på en rad europeiska marknader och kommit fram till att vi börjar med UK. Vi kommer att lansera där under det första kvartalet i år, säger Gavin O’Dowd.

Sedan flera decennier tillbaka har Sverige haft ett undantag i EU vad gäller att sälja snus. Det innebär att klassiskt svenskt snus inte är tillåtet att säljas i några andra EU-länder. Enligt Gavin O’Dowd gäller inte förbudet tobaksfritt snus, vilket innebär stora möjligheter för e-handlarens del.

För Snusbolaget, som på sina nuvarande marknader säljer snus både med och utan tobak, handlar det alltså i EU-länderna om att lyfta fram den tobaksfria varianten. I sin internationella webbshop säljer bolaget uteslutande vad som beskrivs som ”tobacco-free nicotine pouches” – en produkt som enligt Gavin O’Dowd är betydligt mer hälsosam än exempelvis cigaretter, tobakssnus och e-cigaretter.

När Snusbolaget nu expanderar i Europa så handlar det alltså om en helt ny produkt och utmaningen blir att marknadsföra och förklara fördelarna för den nya produkten.

– Vi vill vara i framkant av transformationen av nikotinindustrin. Att vi har lyckats med det hittills är egentligen själva kärnan i vår framgång. Vi är alltid glada över att kunna marknadsföra och lyfta fram tobaksfria produkter.

Framgångsrik prenumerationstjänst

Dessutom har Snusbolaget etablerat en prenumerationstjänst, som ger kunderna återkommande leveranser av en viss sorts snus exempelvis en gång i veckan. Tjänsten har även lanserats i tidigare nämnda Norge och Schweiz och kommer att följa med även till företagets nya marknader.

Läs mer om Snusbolaget på www.snusbolaget.se